Štrajk se može riješiti socijalnim dijalogom

ZAGREB, 20. rujna 2013. – Ministarstvo zdravlja potpuno je otvoreno za rješavanje spora s dva sindikata koji su pokrenuli štrajk. I ako, kod sindikalnih čelnika, postoji i najmanja volja za kompromisom u socijalnom dijalogu, sigurni smo da se trenutačna situacija, koja nije u interesu ni pacijentima, ni medicinskim sestrama, ni liječnicima, može riješiti na zadovoljavajući način za sve strane.

Ističemo kako se Ministarstvo zdravlja, u pregovorima sa sindikatima, dužno pridržavati Zakona o radu i Zakona o kriterijima za sudjelovanje u tripartitnim tijelima i reprezentativnosti za kolektivno pregovaranje. Otvoreni smo za svakodnevne pregovore sa sva tri reprezentativna sindikata te potpisivanje granskog kolektivnog ugovora koji bi riješio sva sporna pitanja. 

Podržavamo današnje izjave predsjednika Hrvatskog liječničkog sindikata za daljnji razvoj hrvatskog zdravstvenog sustava koje će biti „socijalno usmjereno s optimalnim raspolaganjem sredstvima po načelima solidarnosti i jednakosti“. Nadalje, visoko cijenimo stav i volju sindikata da „pristaju dati svoj doprinos s obzirom na ekonomsku situaciju“.

U međuvremenu Ministarstvo zdravlja nastavlja pratiti stanje u zdravstvenim ustanovama za vrijeme štrajka.

Iz podataka koje su trećega dana štrajka sanacijski upravitelji i ravnatelji zdravstvenih ustanova dostavili Ministarstvu zdravlja iz 74 ustanove, vidljivo je da gotovo nema nikakvih razlika u njihovom radu u odnosu na prethodna dva dana. To znači da većina liječnika i medicinskih sestara i dalje obavlja svoje redovite poslove u skladu s ugovorom o radu iako načelno podržavaju sindikalne zahtjeve.

Od ukupno 34.170 radnika koji su radili u četvrtak 19. rujna 2013. godine u 74 zdravstvene ustanove, obveze iz ugovora o radu ispunjavalo je 86% radnika. U skladu s tim, pozivu sindikata na štrajk odazvalo se 14% zaposlenih.  

Podaci o protekla 24 sata pokazuju da posao sukladno ugovoru o radu nije obavljalo 19% liječnika i 18% medicinskih sestara.

Ministarstvo zdravlja reagiralo je od početka štrajka na svaku pritužbu pacijenata o kršenju prava na zdravstvenu zaštitu, za koju smo procijenili da može dovesti do pogoršanja zdravstvenog stanja i invalidnosti.

Prvi slučaj dogodio se u Općoj bolnici Slavonski Brod, gdje je liječnica na Odjelu za transfuziju odbila pacijentu s teškim oboljenjem i za idući tjedan planiranom operacijom,  izvaditi krv radi utvrđivanja krvne grupe. Pacijent je u žalbi upućenoj Ministarstvu zdravlja naveo kako su medicinske sestre bile voljne obaviti pretragu koju je morao napraviti sedam dana prije operacije, ali da je doktorica to odbila. Ministarstvo zdravlja promptno je reagiralo jer bi propuštanje operacije kod pacijenta moglo dovesti do progresije bolesti i invaliditeta. 

U KBC-a „Sestre milosrdnice“ odbijena je pacijentica kojoj je bila zakazana operacije maligne bolesti. U komunikaciji s ravnateljstvom problem je otklonjen, a pacijentica pozvana da dođe u bolnicu.

Sličan slučaj dogodio se i u Klinici za plućne bolesti Jordanovac KBC-a Zagreb, gdje je pacijentici također otkazana operacija maligne bolesti zbog, kako su joj rekli, pripreme štrajka. Nakon intervencije Ministarstva zdravlja pacijentica je primljena u bolnicu.

Upoznati smo i s nekoliko slučajeva neetičnog postupanja prema pacijentima zbog štrajka.

Primjerice, u KBC-a Rijeka na grub je način odbijena pacijentica koja je dan uoči početka štrajka telefonom provjerila u bolnici može li doći na zakazani operativni zahvat na dan štrajka. Iako su joj na Klinici odgovorili potvrdno, kada je sljedeći dan doputovala u riječku bolnicu pacijentici je odbijen zahvat. Nakon intervencije Ministarstva zdravlja dobila je novi termin za pet dana.

Pozivamo još jednom da, unatoč štrajku, na prvom mjestu svima bude skrb o pacijentima te profesionalan i etičan odnos prema radu. Zahvaljujemo svim medicinskim sestrama, medicinskim tehničarima i liječnicima  koji svojim odgovornim ponašanjem i radom omogućavaju da građani budu zbrinuti i dobiju potrebnu skrb, bez obzira jesu li i na koji način su podržali štrajk.

I ovom prilikom podsjećamo građane da im je za sve pritužbe ili pitanja na raspolaganju Bijeli telefon 0800 7999 te e-mail adresa: pitajtenas@miz.hr.



Pisane vijesti