Svjetski dan prava pacijenata

ZAGREB, 18. travnja 2014. - Danas obilježavamo Svjetski dan prava pacijenata. Europska povelja o pravima pacijenata, poznatija kao Rimska povelja, nastala je 2002. godine u Rimu. Iste godine je ratificirana u Bruxellesu i tako postala temeljni dokument za reformu zdravstva u zemljama EU. Njezino drugo poglavlje, u kojemu je navedeno 14 prava pacijenata, sastavni je dio europskog ustava. 

                                                                              

Prema Povelji, svatko ima pravo na pristup svim informacijama koje se odnose na njegovo zdravstveno stanje, na zdravstvene usluge, kao i na sam način njihova korištenja, ali i na sve mogućnosti koje pružaju znanstvena istraživanja i inovativne tehnologije. Isto tako svatko polaže pravo na dostupnost zdravstvenih usluga sukladno njegovim zdravstvenim problemima. Tu ne smije biti diskriminacije s obzirom na pacijentove financijske mogućnosti, na mjesto boravka ili prirodu bolesti. Pacijenti imaju pravo aktivno sudjelovati u odlukama o vlastitom zdravlju, imaju slobodan izbor između različitih postupaka i zahvata, kao i na izbor pružatelja takvih usluga. Važno pravo je povjerljivost vlastitih podataka, a među njima su i oni o našem zdravstvenom stanju i mogućim  dijagnostičkim i terapijskim postupcima kao i zaštita privatnosti tijekom obavljanja pregleda.

Zakon o zaštiti prava pacijenata donesen je 2004. godine.

Koja su osnovna prava pacijenta ?

1. pravo na suodlučivanje i pravo na obaviještenost,

2. pravo na prihvaćanje, odnosno odbijanje medicinskoga postupka ili zahvata,

3. pravo na povjerljivost,

4. pravo na privatnost,

5. pravo na održavanje osobnih kontakata,

6. pravo na samovoljno napuštanje zdravstvene ustanove,

7. pravo na pristup medicinskoj dokumentaciji,

8. pravo na zaštitu pri sudjelovanju u kliničkim ispitivanjima,

9. pravo na naknadu štete.

Zakon uređuje visoke moralne, etičke i građanske norme ponašanja i korisnika i davatelja zdravstvenih usluga. Uz već priznata prava građana u ostvarivanju zdravstvene zaštite utemeljena na odredbama Zakona o zdravstvenoj zaštiti, prvi put se uvodi i pravo na tzv. »drugo mišljenje« te definira kontrolni mehanizam poštivanja prava pacijenata osnivanjem posebnih povjerenstava na nacionalnoj i regionalnoj razini.

Korištenje prava svakoga pojedinca i poticanje drugih da se upoznaju s pravima pacijenata jedini je način da će ona i zaživjeti u svakodnevnom životu. Da bi se ta prava mogla ostvariti, moraju se i razumjeti.

Kvalitetna provedba zakonom utvrđenih prava doprinosi boljoj kvaliteti zdravstvenih usluga, unaprijeđeniju partnerskih odnos između pacijenta i zdravstvenog djelatnika, doprinosi zadovoljstvu i sigurnosti na obje strane, uspostavlja potpuno povjerenje i razumijevanje te konačno, kvaliteta provedbe zakona je mjerilo demokracije našega društva.



Vijesti iz medija